خدمات بعد از چاپ و صحافی | خدمات چاپ | خدمات صحافی | چاپخانه ایران زمین
15802
rtl,page-template-default,page,page-id-15802,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

خدمات بعد از چاپ ، صحافی

خدمات بعد از چاپ ، صحافی

 یکی از مهم ترین بخش هایی که در مرحله چاپ باید به آن توجه شود صحافی است.
آخرین مرحله تولید هر کتاب، مجله، بولتن و… صحافی آن است.به مجموعه کارهای تنظیم، اتصال و به هم بستن صفحات و ‏قرار دادن آنها در میان جلد صحافی می گویند که از فرسودگی صفحات جلوگیری می کند.
براساس حجم صفحات و نوع و کاربرد کتاب، مجله و… صحافی و اتصال آن به جلد می تواند با استفاده از چسب، منگنه و ‏یا به شیوه سیمی کردن انجام شود.
زمانی که یک بروشور یا یک کتاب نفیس و لوکس به چاپ می رسد اگر صحافی آن با دقت صورت نگیرد بدون شک بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی آن کتاب یا بروشور لوکس به یک کاغذ باطله تبدیل می شود.

خدمات چاپخانه ایران زمین در زمینه خدمات بعد از چاپ ،صحافی :

*چسب گرم

*جلد سخت

*انواع فنر

*سلفون مات و براق

چسب گرم

این روش از طریق چسبدار کردن عطف کار به چسب صحافی داغ و سپس قراردادن آن داخل جلد انجام می گیرد. این روش متداول ترین روش صحافی کتاب و مجله است. که البته می توان در سایر موارد هم استفاده کرد: منوی رستوران، کافه و …، چاپ رزومه شرکت، کاتالوگ و ژورنال

جلد سخت

در این شیوه جلد و عطف کار از جنس مقوای ضخیم 550 گرمی است که با کاغذ جلد پوشیده می شود.

صفحه داخلی از طریق صفحه اتصال دهنده، که به آن آستر بدرقه می گویند به محتوای اصلی متصل می شود و در نهایت پس از چند ساعت قراردادن زیر پرس خشک آماده استفاده می شود. برای صحافی انواع کتاب با جلد های گالینگور، مخملی و …، برای ساخت منوی رستوران و کافه و …، برای صحافی کاتالوگ و ژورنال، استفاده از جلد سخت بهترین انتخاب است.

انواع فنر

در این روش پس از پانچ یکی از لبه های کار، با استفاده از مفتول های دوبل یا مارپیچ عطف کار بسته می شود.

برای صحافی کتاب های استفاده شده، جزوات و فرمهای جلسات شرکت ها، ماکت و پروژه های تحقیق، منوی رستوران، کافه و … استفاده می شود.

سلفون مات و براق

به فرآیند کشیدن روکش به روی هر سطحی اصطلاحا لمینت می گویند. در صنعت چاپ یک لایه ی نازک از جنس پلاستیک که می تواند یکرو یا دو روی کاغذ را بپوشاند لمینت کردن می گوییم.

آن ها ضخامت متنوعی دارند که که با واحد میکرون سنجیده می شوند هر چه عدد میکرون بالاتر باشد لایه ی پلاستیکی ضخیم تر و هر چه عدد میکرون پایین تر باشد لایه ی پلاستیکی سبک تری خواهد بود.

به لمینت های میکرون پایین اصلاحا در ایران به آن سلفون هم می گویند.

یکی از مهم ترین دلایل اتخاب لمینت پس از چاپ، محافظت کاغذ در برابر رطوبت و با ثبات ماندن رنگ ها است. در واقع منظور از لمینت و سلفون یک چیز است فقط فرق آن در سبک بودن یا سنگین بودن جنس پلاستیک است.

سلفون دو نوع دارد مات و براق :

که سلفون مات همانطور که از اسمش مشخص است هیچ نوع درخشندگی و شفافیتی ندارد و کاملا مات است.

سلفون براق هم برعکس سلفون مات است درخشش زیادی دارد و با خوردن نور درخشش کاملا مشخص می شود.